Ett barn är ingen katastrof och kommer aldrig att innebära en katastrof

Något jag funderat mycket på är hur vi uppfostras och tidigt får lära oss hur farligt det är att bli gravida. Att det värsta som kan hända är att bli med barn. Min första fråga är då, NÄR är en graviditet en katastrof? Det finns självklart situationer och fall där en graviditet skulle innebära ett stort problem, men det är enstaka fall.

 

Jag tror att en av anledningarna till att det finns många män som flyr från graviditeter och därmed blir frånvarande farsor är på grund av rädsla. Då kommer genast frågan, vad beror denna rädsla på? En del handlar nog om det som jag började den här texten om, nämligen att vi tidigt får lära oss att skydda oss från att bli gravida. Istället för att vi får lära oss vad en graviditet faktiskt innebär och hur man tar ansvar för det så får vi höra hur farligt det är. Ibland låter det på folk som att det är det värsta som kan hända och jag förstår inte grejen.

 

När jag pratar med min mamma om det är så har hon en syn som är lik min, nämligen att ett barn är något man aldrig ska välja bort oavsett när i livet det kommer. Ett barn ska inte vara en belastning, utan något otroligt fint och fantastiskt, för det är det. Det finns så många värre saker att råka ut för som inte ens går att jämföra med att man skulle bli gravid för tidigt eller vid fel tillfälle i livet. För frågan är, kommer det någonsin bli rätt tillfälle? Antagligen inte. Det är även viktigt att komma ihåg att det finns människor som aldrig någonsin kommer få möjligheten att få barn på grund av olika orsaker, därför ska man vara oerhört glad om man faktiskt kan det.

 

Alla jag känner som av någon anledning blivit oplanerat gravida vid ett tillfälle då det kanske inte kändes riktigt rätt och sedan funderat på abort men som sedan valde att inte göra det säger att det är det bästa beslutet de någonsin tagit. Alla som väljer att behålla barnet trots omständigheterna ångrar det aldrig. Däremot är det mycket vanligare att ångra en abort.

 

Ett barn förändrar givetvis ens liv väldigt mycket på många sätt. Det är en stor omställning. Men allvarligt talat, hur många sådana kommer vi inte drabbas av i livet och oavsett när vi kommer få barn i livet så kommer det bli en omställning, det kommer vi inte ifrån. Att säga att man inte är redo är enligt mig ett argument som inte håller eftersom jag tror att man egentligen aldrig kommer att känna sig riktigt redo. Man blir helt enkelt redo när man tvingas bli det. Det är lite som när man flyttar hemifrån och man helt enkelt tvingas klara sig själv och lösa alla vardagliga problem. Får man barn så lär man sig helt enkelt hantera det.

 

”Det finns så mycket jag vill göra innan jag får barn” – Självklart finns det en hel del saker man vill göra innan, men om man ska göra allting man tänker att man ska göra så kommer man aldrig skaffa barn. Och vad är det som säger att man inte kan göra alla dessa saker när man har barn? Det är väldigt få saker som man inte kan göra efter att man skaffat barn. Och så länge man är två så kan man göra det mesta. Det är en helt annan sak att bli lämnad ensam med ansvaret för ett barn. Att hålla ihop tillsammans och stötta varandra är det bästa man kan göra. Då klarar man allt!

 

I mina ögon så kommer ett barn aldrig vara en katastrof. Händer det så händer det, man löser det helt enkelt. Man lär sig hantera det och anpassar livet. En abort skulle aldrig vara ett alternativ för mig. Att få barn är en av de finaste sakerna i livet och det ska man ta vara på.  

Tankar | |
Upp