En sak har jag lärt mig och det är att inte ta något för givet

Livet är inte självklart, inte på något sätt. Jag har under hela min uppväxt dagligen påmints om detta genom olika händelser och motgångar. Jag tror att alla människor egentligen är medvetna om att ingenting är självklart, att vi inte kan ta saker för givet, ändå så är det så otroligt vanligt att folk gör det. Hur kommer det sig att vi trots denna medvetenhet inte riktigt förstår allvaret?

Hur vi ser på och värderar livet har ju självklart sitt ursprung i vår uppväxt, våra erfarenheter och individuella upplevelser. Beroende på vad vi varit med om så ser vi automatiskt på livet på olika sätt. Vi reagerar även olika på motgångar och problem som vi ställs inför. Jag har lärt mig att livet är som en berg och dalbana där du inte har den blekaste aning om vad som kommer runt nästa krök. Du kan egentligen inte förebereda dig för det är inte säkert att det faktiskt är på det sätt som du förväntat dig. Oavsett hur mycket du planerar och förebereder dig så kan livet byta håll helt plötsligt och du måste börja om från början. Felet som många gör är att de stirrar sig blinda på sin perfekt planerade plan som ligger på en alldeles rät och fin linje ända fram till målet. Den där räta linjen finns inte, den existerar inte överhuvudtaget. Om du lyckas följa planen in i minsta detalj utan att stöta på ett enda problem på vägen så är jag nästan säker på att du inte lever på riktigt. Det ska kännas att leva. Livet är kämpigt och det är lika bra att vänja sig. Samhället väntar inte på någon utan livet skyndar på för fullt och det kommer en dag då du upptäcker att livet susade förbi och kvar står du och inser att du inte hann med. ”Det är inte synd om dig, gör aldrig dig själv till ett offer”.

Ta inte för givet att du har hela livet framför dig, för det kan ta slut vilken sekund som helst. Ta inte för givet att du kommer att träffa någon att leva med, ta inte för givet att du kan få barn, ta inte för givet att du kan jobba med det du vill (även om du självklart aldrig ska ge upp din dröm, men var beredd på att det krävs fokus, engagemang och antagligen flera motgångar på vägen för att lyckas). Men det absolut värsta är att ta andra människor för givet. Du kan aldrig veta hur länge de stannar kvar i ditt liv, det finns inga garantier och därför är det så otroligt viktigt att kämpa för att hålla kvar personer som är betydelsefulla i sitt liv. Det är viktigt att ta reda på vad som egentligen är viktigt i ens liv och därefter lägga energi och fokus på rätt saker. Det krävs att man påminner sig själv dagligen eftersom det är lätt att vardagen tar för mycket från ens fokus.

För mig så kommer aldrig karriär, pengar, prylar eller liknande bli mer betydelsefulla än min familj och personliga relationer, vilket antagligen de allra flesta skulle säga. Det krävs dock att man verkligen förstår innebörden i detta och inte låter det ta upp för mycket av ens energi som man egentligen borde spendera på just de människor som är viktiga i ens liv. Jag säger absolut inte att det inte är viktigt att göra karriär, men livet handlar om prioriteringar och uppoffringar och det är därför viktigt att ställa sig frågan, vad är viktigt i MITT LIV? En sak har jag i alla fall lärt mig och det är att vi aldrig kan ta något för givet.
Tankar | |
Upp